onsdag, februari 03, 2010

Smör vs. margarin

Läste ett inlägg hos Underbara Clara och jag bara måste lägga in samma info här! Förklarar enkelt och tydligt varför jag bara använder Bregott och Smör och INTE margarin längre. Kommer du göra det?



Så här framställer man margarin (källa aktavara.se)

•Fett utvinns ur exempelvis rapsoljefröer med hjälp av extraktionsbensin.
•Fettet syrabehandlas med fosforsyra och sedan används lut för att få bort lecitin och fria fettsyror.
•Oljan bleks för att avlägsna den naturliga färgen. Lukt och lösningsmedelsrester tvättas bort, så kallad deodorisering.
•Om fettet ska härdas, d v s få en fastare form används vätgas och nickel.
•Om man använt palmolja nedkyls den och filtreras ibland tillsammans med lösningsmedel för att kunna dela upp i fraktioner med olika smältpunkt.

2 kommentarer:

  1. Det ar lite klurigt. Tittade pa dokumentaren Food Inc., jag trodde att jag hade koll pa det mesta, men jag larde mig faktiskt nagot nytt. Riktigt bra faktiskt.
    Vad snygg klanning du har fatt fran American Apparel, den har jag klickat hem far nagon vecka sedan lol Nu far vi val se om den sitter bra!

    SvaraRadera
  2. Här är det smör och bregott!!!/elli

    SvaraRadera