onsdag, januari 13, 2010

Bakdag


Foto: jag.

Jag har bakat vaniljbullar för första gången idag. Dom blev otroligt goda! Gjorde dom på Leilas recept, från min julklapp A piece of cake. Inte lika vackra som från ett bageri, men smaken var i samma klass. Så goda! Hade kunnat klämma in än mer vaniljkräm i dom, det är ju det som är det bästa med dom. ;)
Vaniljkrämen gjorde jag själv, from scratch. Vilken skillnad om man jämför med från pulverpåse. Självklart är det så, men det är en hel del jobb med att göra den, och en hel del som kan gå fel. Det var nära för mig, men jag lyckades rädda den. :)
Bullarna blev vansinnigt stora, på bilden är en av dom minsta. Nästa gång, ska jag dela upp degen i fler bitar än dom beräknade 18 st som det var på receptet.

Samma sak hände med småbröden jag också bakade idag. Dom blev riktigt stora. Men dom blev väldigt varierade i storlek, var visst inte så nogrann med indelningen. ;)
Har inte hunnit smaka på dom än, men dom doftar gott iaf.

Dessutom gjorde jag en flaska citronsaft. D har tjatat om att jag ska göra mer, och nu hade jag allt jag behövde hemma, och tid, så... :)

Ska nog nu ta och göra mig en kopp te och äta lite av brödet, och titta på sista avsnittet av Morden i Midsomer.

4 kommentarer:

  1. Sweet Jesus!! Det ser jättegott ut! :-)

    SvaraRadera
  2. Du är en riktig bullmamma du =)
    dom där skulle man inte bli ledsen av att smaka på =P

    SvaraRadera
  3. Men gu så god den ser ut!!
    Jag måste ju köpa Leilas bok jag med och kopiera lite recept sen ger jag boken till Malin så hon kan bjuda sin familj på godsaker. Kramisar/elli

    SvaraRadera
  4. mamma, det tycker jag låter som en strålande idé ;)

    SvaraRadera