söndag, september 13, 2009

Smulgubbsland

Vilken helg det har varit! Igår var Karolina och jag ut till Birsta för att inhandla alla grejer vi behövde för helgens kommande trädgårdsfix. Jag hade ju inga trädgårdsgrejer överhuvudtaget så det var att köpa på sig en hel del. Det roliga är att jag har använt allt jag köpte.

Gårdagen var vi alltså hemma hos Karolina där vi flyttade hennes pioner från baksidan av huset till framsidan. Det kändes som att det gick bra, så nu är det väl bara att vänta tills nästa år för att se om vi lyckades. ;)
Nästa år vill jag också plantera pioner på våran gård. Jag väntar med det p.g.a. tidsbrist med att plantera. Dessutom vet jag inte var jag skulle vilja ha dom än så det är nog bra att vänta.

Igår kväll kom Elin och Sussie och hälsade på. Vad kul det var att träffa dom! Det var så längesen sist och det är så kul att det går bra för dom. :D
Karolina och Tomas var också här och tur var väl det för D. ;)
Runt 12-tiden gav K & T upp och åkte hem för att sova. Vi andra satt och surrade och drack vin tills runt halv 3 då Elin och Sussie också tackade för sig. Jag hoppade direkt i säng och däckade på en gång.

Idag har Karolina och jag varit hemma hos oss och fixat lite. Det var några grejer som vi missat att inhandla så vi började med att åka och köpa dom; spade, bindtråd, kantband och planteringsjord. Sen åkte vi hem till K för att jag skulle få lite grejer av henne, 2 st pilträdsskott (med rötter) och smulgubbs-
plantor (en korsning mellan smultron och jordgubbar). Vi gjorde ett alldeles eget land för smulgubbarna! Det tog några timmar att få bort allt gräs där tänkta landet skulle vara, få ner kantband och blanda ner p-jorden i det. Det blev sååå fint! Ett litet land med 21 plantor. Bild kommer snart.
Och efter det hann vi med att plantera 2 st pilträdsskott (med rötter, som jag också fick av Karolina), dom satte vi bakom huset längre bort på tomten. Där står nu alltså 2 st små pinnar som sticker upp ca 15 cm ovan jord. Dom är lite markerade med stenar runtom, så dom inte ryker då mästergräsklipparen är i farten. ;) Hoppas att träden sätter sig.

Vi hann också med att beskära bigarråträdet men äppelträdet för vänta till senare, idag tog vi dock bort stödpinnen som (mer eller mindre) hade vuxit ihop med trädet. Stackaren. Jag hade aldrig hunnit med allt detta själv! Så jag tackar Karolina igen. Tack så mycket! :D

Efter att K åkt hoppade jag direkt i duschen, sen fixade vi lite mer på vår anordning i v-rummet (som under veckan nog kommer bli klart). Nu är jag helt slut! Kroppen är helt utpumpad och jag kommer nog somna snart. Natti, natti.

3 kommentarer:

  1. Tackar för en kanon helg, nu blir det spikmatta och vila för ryggen iaf! ;-D Nu får vi komma på nästa stora projekt... Can´t wait!!!

    SvaraRadera
  2. Pioner blir kanonbra, passar till gamla hus.

    SvaraRadera
  3. Hej hej, jag tror det kommer bli kanonfint i eran trädgård snart :)

    SvaraRadera