torsdag, mars 19, 2009

Bönburgare med avokado

Mmmm...vilken god middag det blev idag! Hittade receptet i senaste Buffé-tidningen och det såg så smarrigt ut att jag måste prova. Den hade en mexi-
kansk smak p.g.a. spiskummin som var i blandningen. Jag hade inte tid eller ork att göra egen coleslaw, så jag köpte färdig som jag kryddade lite själv. Jag gjorde några små ändringar som jag även gjorde i receptet nedan. Det fanns fler recept som verkade riktigt mummiga. Malin, alla var vegetariska. ;)

Här nedan följer receptet (taget från ICA.se med mina ändringar):
Bönburgare med coleslaw och avokado

Ingredienser (Port. 4 stora eller 8 små)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör till stekning
1 bönor (400 g) ex. kidney- och vita bönor
2 kokta potatisar
2 msk ströbröd
1 tsk spiskummin
1 krm cayenne peppar
1/2 tsk salt
1 msk olja och 1 msk smör till stekning
hamburgerbröd
grönsallad
2 mosade avokador
1 tomat

Gör så här
1. Skala och hacka lök och vitlöksklyfta grovt. Fräs dem mjuka i smör.
2. Mixa och blanda ihop bönor med löken och kokta potatisarna.
3. Blanda i ströbröd. Krydda med spiskummin, cayenne peppar och salt.
4. Mosa avokadon grovt och tillsätt en skvätt citronjuice, salt och peppar.
5. Forma "biffar" med blöta händer. Vänd dem i ströbröd. Stek i olja och smör i ca 5 minuter på varje sida. Servera i hamburgerbröd med grönsallad, coleslaw, mosade avokadon och tomat i skivor.

Det blev jätte gott! Bönburgare ska vi göra fler gånger. :D

3 kommentarer:

  1. mycket möjligt :P vissa delar stämde nog ganska så bra! :)

    Carro

    SvaraRadera
  2. Men det såg verkligen smarrigt ut!!! En väldans fin bild tycker jag!!! Att du inte frilansar som fotograf!!! JAg har många ggr tänkt på det!

    SvaraRadera